آخرین اخبار
کد مطلب: 80784
دکتر روحاني در ديدار با نخست وزير عراق:
روز اول اشغال موصل حساسيتي از آمريکايي ها و غربي ها نديديم / در کمک به عراق از کسي اجازه نگرفته ايم و اجازه نخواهيم گرفت
تاریخ انتشار : 1393/07/03 11:43:05
نمایش : 1160
رئيس جمهور گفت: روز اولي که موصل در اشغال داعش و تروريست ها قرار گرفت، مشاهده نکرديم که غربي ها و آمريکايي ها هيچ گونه حساسيتي نشان دهند و احساس وظيفه قانوني و بين المللي کنند. معلوم است که از چه تاريخي و به خاطر چه حوادثي، آنها اعلام کردند که داعش را بمباران مي کنند.
به گزارش سلام لردگان، حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در ادامه ديدار با روساي کشورها در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، شامگاه چهارشنبه به وقت نيويورک، حيدر عبادي نخست وزير عراق را در هتل محل اقامت خود به حضور پذيرفت.

دکتر روحاني در اين ديدار با تبريک به عبادي و اعضاي کابينه جديد عراق، گفت: کابينه عراق در مقطع بسيار حساس فعلي، بار مسئوليت سنگيني را به دوش گرفته است. کار بزرگي که همه مسئولين عراقي در اين مقطع براي وحدت و اتحاد و همبستگي انجام دادند، بسيار ارزشمند بود و همه دوستان عراق از جمله ايران را خوشحال کرد.

رييس جمهوري، ايران و عراق را دو کشور برادر، همسايه، دوست، هم فرهنگ و داراي سوابق تاريخي بسيار مهم خواند و قدم هاي موفق عراق در برابر گروه‌هاي تروريستي بويژه داعش را قابل تقدير و شايسته تبريک دانست.

دکتر روحاني، کشته شدن عده اي بي گناه و بي خانمان شدن مردم در عراق را غيرقابل تحمل توصيف کرد و در عين حال توفيقات و پيروزي هاي اخير عراق در مقابله با تروريست ها را مرحمي بر زخم دل حاميان مردم عراق دانست و گفت: ايران همان طور که از آغاز راه در کنار عراق بوده است تا پايان راه نيز در کنار ملت عراق خواهد ماند و هر مساعدت و کمکي را که دولت عراق بخواهد و ايران در توان داشته باشد، با کمال خلوص در اختيار قرار مي دهد.

رييس جمهوري خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان وظيفه شرعي و وظيفه همسايگي و برادري خود به عراق کمک کرده و کمک خواهد کرد. ما در اين کمک نه از کسي اجازه گرفته ايم و نه اجازه خواهيم گرفت و نه اجازه خواهيم داد که کشوري بخواهد در روابط ايران و عراق دخالتي کند.

دکتر روحاني در ادامه اين ديدار با بيان اينکه مردم و ارتش عراق بايد مبناي اصلي براي ثبات و امنيت عراق باشند، تصريح کرد: روز اولي که موصل در اشغال داعش و تروريست ها قرار گرفت، مشاهده نکرديم که غربي ها و آمريکايي ها هيچ گونه حساسيتي نشان دهند و احساس وظيفه قانوني و بين المللي کنند. معلوم است که از چه تاريخي و به خاطر چه حوادثي، آنها اعلام کردند که داعش را بمباران مي کنند.

رييس جمهوري، حرکت قدرت هاي غربي را بر اساس بازي هاي سياسي و منافع مقطعي دانست و تصريح کرد: اعتقاد داريم آمريکا و هر کشور ديگري اگر بخواهد عليه تروريست ها بمباراني انجام دهد يا در فضاي کشوري که تروريست ها در آن حضور دارند، حاضر شود، بايد با اجازه و يا درخواست دولت آن کشور باشد.

حيدر عبادي، نخست وزير عراق نيز با يادآوري اينکه اولين درخواست براي ديدار با سران کشورها در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد را از ايران داشته است، تأکيد کرد: عراق روابط با جمهوري اسلامي ايران را بسيار متمايز مي داند و روابط دو کشور متعدد و شناخته شده است.

وي تروريسم را نه تنها خطري براي موجوديت عراق بلکه خطري براي موجوديت اسلام و خطري براي همه کشورها دانست و يادآور شد: موضع ايران در تقديم مشورت ها و کمک هاي ارسالي براي ملت عراق، باعث شد بتوانيم جلوي پيشروي تروريست ها را بگيريم.

نخست وزير عراق اظهار داشت: درست است که تهاجم داعش براي عراق مصيبت بار بود و تلفات بسياري بر جاي گذاشت، اما نکته مثبتي هم داشت و آن اينکه جهان متوجه اين خطر بزرگ شد.

انتهاي پيام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس